10.04.2025 ⋅ 8 min czytania

Kości RPG…. Do czego służą ?

Brak kategorii

Jeśli jesteś nowy w świecie gier RPG (Role Playing Game) czyli gier fabularnych to na pewno spotkałeś się lub spotkasz się z ofertą kości RPG. Będzie to najczęściej zestaw siedmiu kości o różnej ilości ścian.

Przeglądając oferty kości do gier RPG spotkasz się z oznaczeniami K4, K20 lub D4, D20. Jest to oznaczenie ilości ścianek na kości.

K lub D oznacza Kość (Dice – ang)

Zestaw 7 kości RPG składa się z kości czterościennej, sześciościennej, ośmiościennej, dwóch kości dziesięciościennych, oraz dwunastaściennej i dwudziestościennej.

Po co jest ich aż tyle?

Kości w grach fabularnych pełnią kluczową rolę jeśli chodzi o rozstrzygane niektórych działań, kolejności podczas walki czy też ilość zadawanych obrażeń. Dzięki używaniu kości podczas gry mamy wprowadzony element losowości. Na przykład gdy chcemy wykonać jakąś czynność rzucamy kością aby sprawdzić czy udało nam się to wykonać.

Dzięki kością możemy określić czy dana czynność zakończyła się sukcesem lub porażką. Możemy również sprawdzić ile obrażeń zadaliśmy przeciwnikowi lub w niektórych grach za pomocą kości ustala się ilośc zasobów podczas gry.

Objaśnimy poniżej do czego mogą służyć poszczególne kości w odniesieniu do gry Dungeons & Dragons i podobnych do nich.

K4 – kość czterościenna

Kością K4 możemy określać obrażenia zadane bronią lekką. Są to między innymi sztylety, mała kusza czy lekki młot. Rzucając kością K4 dowiemy się ile obrażeń zadaliśmy wrogowi daną lekką bronią. Na przykład Lekki młot zadaje obrażenia 1k4 obuchowe. Czyli rzucamy jedną kością k4 aby otrzymać ilość obrażeń.

Kość ta ma również zastosowanie przy niektórych czarach. Zdarza się że ilośc obrażeń zadanych przez dany czar jest określana poprzez rzut taką kością. Na przykład czas Chmura sztyletów zadaje 4k4 obrażeń.

W Dungeons & Dragons za pomocą kości K4 określana jest zamożność postaci na początku gry. Czyli najprościej mówiąc ile dana postać posiada sztuk złota. Jest to zależne od klasy postaci oraz od wyniku rzutu kością. Na przykład Barbarzyńca będzie posiadać 2k4 x 10 sz – Czytamy to jako dwa rzuty kością K4 x 10 sztuk złota.

Kości te wykorzystuje się w momencie lecenia. Gdy postać wypija Miksturę leczenia leczy się 2k4 + 2PW. Oznacza to że możesz uleczyć się od 2( z rzutu kośćmi )+2 punktów życia do aż 8( z rzutu kośćmi )+2 punktów życia.

K6 – kość sześciościenna

Jest to najpopularniejsza kość wśród gier. Na pewno spotkałeś się z taką w niejednej grze planszowej. Może być ona oznaczana cyframi, kropkami lub symbolami.

Każda klasa postaci w Dungeon & Dragons posiada przypisaną kość wytrzymałości. K6 jest przypisana dla Maga oraz Zaklinacza. Za pomocą tej kości ustala się ile posiadasz życia na start oraz o ile wzrasta z każdym kolejnym poziomem.

Podczas budowania postaci wybierasz swoje pochodzenie, jest ich kilka a każde z nich ma przypisane cztery cechy: Cecha osobowości, Ideał, Więzi oraz Słabości. za pomocą kości K6 możesz wylosować swój Ideał, Więzi oraz Słabości. Do wylosowania cechy używamy kości K8.

Kość ta może posłużyć Ci również do określania ilości zadanych obrażeń dana bronią. Czyli podobnie jak z kością K4. K6 użyjesz do na przykład włóczni, która zadaje 1k6 kłute lub Miecza krótkiego który również zadaje 1k6 kłutych.

Gdy wybierzesz klasę postaci Łotra to kość ta posłuży Ci do sprawdzania ilości zadanych obrażeń podczas wykonywania „Ukradkowego ataku”. Wraz ze wzrostem poziomów rośnie ilośc kości, którymi rzucasz na obrażenia. Na poziomie pierwszym jest to jedna kość K4 ale już na poziomie trzecim są to dwie kości K4, a na poziomie piątym trzy kości K4…

Również w przypadku rzucania czarów może przydać Ci się kość K6 do określenia ilości zadanych obrażeń. Na przykład przy rzucaniu Kwasowego rozprysku zadajemy 1k6 obrażeń od kwasu.

K8 – kość ośmiościenna

Stosowana jest w podobnych sytuacjach jak kość K6.

Możesz ją spotkać podczas wybierania klany postaci. Kość K8 jest Kością wytrzymałości dla takich klas jak Bard, Łotr, Mnich i inne. Co ciekawe aż połowa podstawowych klas korzysta z kości K8.

Jak wspomnieliśmy wyżej przy tworzeniu postaci wybierasz pochodzenie postaci i właśnie kość K8 przyda Ci się do wylosowania swojej cechy charakteru.

Znów podobnie jak wcześniej kość K8 posłuży do sprawdzenia obrażeń zadanych bronią. Kość ta jest dedykowana do broni długiej lub ciężkiej. Na przykład dla maczugi będzie to 1k8 obuchowe podobnie jak dla długiego łuku 1k8 kłute.

Również w przypadku czarów używamy kości K8. Na przykład czar Fala gromu zadaje 2k8 obrażeń w przypadku niepowodzenia. A o niepowodzeniu powiemy przy kości K20.

K10 – kość dziesięciościenna

Możesz spotkać dwa rodzaje takich kości. Jedna będzie posiadała cyfry od 0 – 9 a druga od 00- 90.

Ta pierwsza jest to zwykła kość „dziesiątka”. Ta druga nazywana jest kością procentową.

Kość K10 (ta zwykła) przypisana jest podobnie jak kość K6 czy K8 do danej klasy. Spotkasz ją przy Łowcy, Paladynie i Wojowniku.

Jeśli Twoja postać korzysta z broni ciężkiej również przyda Ci się kość K10. Posłuży do określania ilości obrażeń dla na przykład kuszy ciężkiej 1K10 kłute.

Przy niektórych czarach ta kość również ma swoje zastosowania. Jest to na przykład wezwanie Błyskawicy, które zadaje 3k10 obrażeń w przypadku niepowodzenia. Możesz tez jej użyć przy sztuczce Ognisty Pocisk i zadać 1k10 obrażeń od ognia.

A teraz do czego służy kość procentowa?

Na przykład gdy trafisz na jakiś skarb lub do magicznego sklepu z drobiazgami to używając kości K10 oraz kości procentowej możesz wylosować co znajdziesz w takim skarbie lub będziesz miał możliwość kupić w sklepie. Mistrz gry może potrzebować kości k10 i kości procentowej do wylosowania magicznych przedmiotów dla graczy.

K12 – kość dwunastościenna

Jeśli wybierasz że będziesz grać jako barbarzyńca to kość K12 posłuży Ci jako kość wytrzymałości.

Jeśli władasz ciężką bronią taką jak dwuręczny tour czy młot wojenny to również przyda Ci się kość k12 do sprawdzenia ilości zadanych obrażeń. Również niektóre zaklęcia korzystają z kości dwunastościennej. Jest to na przykład Wiedźmina pocisk, który zadaje 1k12 obrażeń.

K20 – kość dwudziestościenna „Dwudziestka”

Najpopularniejsza kość w grach RPG.

Wykorzystuje się ją dość często podczas gry. Oto kilka jej zastosowań.

Gdy razem z drużyną stajesz do walki z przeciwnikiem to musicie ustalić kolejność wykonywania ataków. W tym momencie „rzucamy na inicjatywę”. Rzut ten wykonuje się kością K20. Osoba z najwyższym wynikiem zaczyna walkę.

Kolejnym istotnym wykorzystaniem kości k20 jest sprawdzenie czy dana czynność nam się udała. Taki rzut wykonuje się przy ataku, aby sprawdzić czy udało nam się trafić przeciwnika lub na przykład przy skradaniu się, żeby sprawdzić czy udało Ci się zakraść do pomieszczenia czy wpadłeś do niego z hukiem.

Gdy atakujesz wroga rzucasz kością k20 czy udało Ci się trafić. Ale skąd wiadomo czy udało się? Każda postać czy stwór mają przypisaną klasę pancerza. Jeśli Twój rzut jest równy lub wyższy klasie pancerza wroga to oznacza że udało Ci się trafić.

Często gdy musisz się bronić również rzucasz kością k20 aby zobaczyć czy udało Ci się obronić na przykład przed działaniem czaru. Jeśli nie uda Ci się obronić to taki rzut nazywamy niepowodzeniem. Jeśli jednak uda Ci się wyrzucić odpowiednio wysoko to można to nazwać powodzeniem. Przy czarach powoduje to obniżenie obrażeń o połowę.

W grze Dungeons & Dragons istnieje krytyczny sukces oraz krytyczna porażka. Krytyczny sukces jest gdy kością k20 wyrzucisz „20”. Przy krytycznym sukcesie podczas ataku możesz rzucić kością od obrażeń podwójnie. Co gdy wyrzucisz krytyczną porażkę? Rzucasz kością k20 i widzisz 1…. To oznacza tylko jedno naprawdę nie udało Ci się to co próbowałeś zrobić. Gdy atakujesz i wyrzucisz 1 to oznacza że niedość że nie trafiłeś przeciwnika to jeszcze bardzo często możesz zadać obrażenia samemu sobie.

Ogólnie rzecz biorąc kość k20 może mocno namieszać w grze.